آیت الله علم الهدی

"برچسب افراطی‌زدن به عنصر مدافع دین مخصوص امروز نیست"

امام جمعه مشهدمقدس‌ با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) را با ملاک‌های ارزشی به عنوان ضدارزش از حکومت کنار زدند، گفت: برچسب افراطی‌زدن به عنصر مدافع دین مخصوص امروز نیست و به مولا علی (ع) هم برچسب افراطی زدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بحث ما در خطبه اول پیرامون مسئله روش تربیت فرزند براساس سبک و الگوی زندگی اسلامی است.

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: در حوزه روش‌های تربیتی کودک چهار شیوه اصلی وجود دارد که باید همگی در کنار یکدیگر قرار بگیرد زیرا این اصول در واقع مکمل یکدیگر هستند.

آیت‌الله علم الهدی افزود: مسئله اصلی این است که در هر سنی یک روش خاص تربیتی اقتضای انجام دارد زیرا تغییر کودک در بینش و گرایش بسیار سریع است و روش‌های تربیتی نیز باید متناسب با این مسئله لحاظ شود.

وی بیان کرد: ایجاد عادت، الگوسازی، تشویق و ترغیب چهار روش عمده تربیت فرزند براساس الگوی اسلامی تربیت هستند.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: فرزند را با زور نمی‌توان تربیت کرد بلکه باید در او ایجاد عادت کرد و در این روش باید از سه اصل همراهی، مداومت و محافظت بهره گرفت.

آیت‌الله علم‌الهدی عنصر همراهی را روش تربیتی پیامبر اکرم (ص) به بیان حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه دانست و افزود:‌ در روش عادت دادن باید با فرزند همراهی کنید؛ مثلاً برای فردیت دختران به سمت عفاف و حجاب به او نگویید چادر سرت کن بگویید بیا چادر سر کنیم.

امام جمعه مشهد مقدس در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، با اشاره به اینکه مظلومیت حضرت علی (ع) یک حادثه تاریخی نبود بلکه یک جریان تاریخی بود، افزود: اگر حضرت علی (ع) را از متن اسلام کم کنید چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند و تا به امروز در پهنه 1400 ساله عمر اسلام همه مصیبت‌هایی که بر سر مسلمانان آمده در اثر کنار گذاشته شدن علی (ع) از حکومت بوده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) را با ملاک‌های ارزشی به عنوان ضدارزش از حکومت کنار زدند، خاطرنشان کرد: برچسب افراطی‌زدن به عنصر مدافع دین مخصوص امروز نیست و به مولا علی (ع) هم برچسب افراطی زدند.

وی تأکید کرد: از منطق حضرت زهرا (س) علی کسی بود که هر وقت کسانی جلو پیامبر می‌ایستادند بینی آنها را به خاک می‌مالید و همین حضرت علی(ع) در بیان آنچه که بر ایشان گذشت که ناشایستگی‌ها را در حکومت می‌دید اما به مصلحت اسلام سکوت می‌کرد و می‌فرمود: 25 سال بر من خاک در چشم و استخوان در گلو گذشت.

امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری عمل منافقانه طلحه و زبیر در جنگ جمل پرده‌دری نسبت به ولایت را مضموم‌ترین عمل دانست و عنوان کرد: عمل طلحه و زبیر در جنگ جمل چنان بود که کسانی که در دوره‌های گذشته منکوب امت اسلام شده بودند را در برابر حضرت علم کرد که این سبب بیعت‌شکنی‌ها با حضرت شد؛ لذا اگر جریان ولایت در جامعه‌ای معیار حق را مشخص کرد و مردم به آن نگرویدند بلایی که در زمان مظلومیت حضرت علی (ع) بر سر امت اسلام آمد نتیجه آن می‌شود.






برچسب ها : مذهبی  ,