صفار هرندی

صفارهرندی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنان در برجام‌های 2و3 می‌گویند باید از تجهیز ارتش دست بردارید، گفت: در حال حاضر نسخه آمریکایی برجام اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «بعد از برجام» که امروز (دوشنبه) در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با اشاره به شرایط ایران در فضای بعد از اجرای برجام اظهار داشت: در ابتدا با طرح یک مقدمه فرض می‌کنیم از یک جایی به بعد پذیرفته شد که با چارچوب‌هایی برجام انتخاب نظام باشد و شرط‌هایی تعیین شد و مجوزهایی صادر گردید که در قالب آن چارچوب‌ها مذاکره کنندگان نتوانستند حرف بزنند و مذاکره کنند. اما هر کدام از طرف‌های مذاکره کننده در توافق هسته‌ای بعد از برجام چه تصوری داشتند؟

وی با ابراز اینکه حرف‌هایی که زده است و عمل انها را باید بررسی کرد، خاطرنشان کرد: یک طرف ماجرا آمریکایی‌ها و کشورهای غربی بودند که عمدتا در تضاد با منافع ما سال‌ها وارد محیط‌های نبرد دیپلماتیک شدند.

صفارهرندی در ادامه با طرح این پرسش که فضای بعد از برجام از نگاه آمریکا و غرب چه بود؟ گفت: آمریکایی‌ها در صدر این جریان قرار دارند، از دید آنها اقداماتی که غرب از قبیل تحریم‌ها به ما فشار آورد موثرترین اقدامات تحریمی بوده و این فشارها باعث شده که نظام ما پای میز مذاکره با آنها بنشیند.

وی افزود:آنها تدبیر تحریم را بهترین روش برای آوردن ایران پای میز مذاکره دانستند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی، توضیح داد: گاهی وقتی می‌خواهند جواب منتقدان را در کنگره آمریکا بدهند می‌گویند این مسیری بود که گشوده شد تا انقلاب اسلامی را به زیر بکشیم و رویه جمهوری اسلامی ایران تغییر کندو معتقدند که این ابتدای راه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری این نکته که در مرحله بعدی مطالباتی دارند که یک به یک مطرح می‌کنند، تصریح کرد: آنها سایه روشنی از تصویرشان را برای بعد از برجام منعکس کرده بودند و دیدگاه خالص‌تر خودشان را در جلسات مختلف داخلی و مجامع مختلف ابراز می‌کردند.

صفارهرندی در ادامه با اشاره به تصورات مختلف از سوی طیف‌های مختلف درباره بعد از برجام، تاکید کرد: نگاه دیگری در بین برخی افراد در داخل کشور وجود داشت و تصویری داشتند مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نهایی برسد تنگناهای کشور جای خودش را به گشایش‌ها خواهد داد.

مشاور فرمانده کل سپاه یادآور شد: اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کلید نشان دادند این کلید معنای گشایش داشت، از دید این افراد که باید فرض کنیم نگاه ملی دارند و دولت مستقر است و حتما خیر و سلاح مملکت رامی‌خواهند اما تصورشان این بود بعد از به نتیجه رسیدن برجام موانع برداشته می شود.

صفارهرندی بر همین اساس خاطرنشان کرد: مقصود این افراد این بود که عدم ارتباط با دنیای غرب به صلاح ما نیست و اگر می‌خواهید به رستگاری واقعی دست پیدا کنید چاره‌ای نداریم مگر اینکه از چیزهایی به هر قیمتی بگذریم و حتی از بعضی مسائل مانند وفاداری به انقلاب بگذریم.

وی عنوان کرد: در کنار دولتمردان ما افراد صاحبنظری وجود دارند که نظری دارند مبنی بر اینکه اصولا انقلاب اسلامی عامل معطلی ما است.

صفارهرندی در توضیح نگاه این دسته از افراد، تاکید کرد: آنها می‌گویند علت ناکامی ما عدم ارتباط با غرب در طول 37 سال گذشته بوده و اینکه نگاه ما به اسرائیل را دنیا قبول نمی‌کند و چون تا به حال به این نگاه عادت کرده‌ایم دنیا حاضر به تعامل با ما نیست و تا از ارزش‌هایی که در دوران بعد از انقلاب داشتیم کوتاه نیاییم کار درست نخواهد شد، این افراد همان کسانی هستند که به افراد حوزه اجرایی مشورت می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه خوشبینانه‌ای وجود د اشت مبنی بر اینکه تنازل‌های بیشتری داشته باشیم تا قفل‌ها را باز کنیم، گفت: تا حدی اصل نگاهشان خیرخواهانه است اما برآوردشان مخدوش و مبتنی بر داده‌های غلط است.

صفارهرندی با طرح این موضوع که باید در مورد بعضی فریب‌خوردهای دشمنان نگران باشیم، خاطرنشان کرد: آقایی به اسم خبرنگار وارد کشور می‌شود، در پستوهای نزدیک دولت می‌رود و بعدا که ماجرا برملا می‌شود مشخص شد با ماموریت جاسوسی آمده و بعد از دستگیری در جریان معامله‌هایی که بین کشورها مرسوم است با زندانیان دیگر مبادله می‌شود و حتی این فرد اینقدر ارزش دارد که بخشی از پول‌های محبوس ما را به علاوه زندانیان می‌دهند تا این فرد آزاد شود.

وی در ادامه گفت: دسته دیگری از افراد که با برجام مخالفت می‌کردند با اصل این نوع از مذاکره کردن بود چنانکه در دولت‌های قبلی نیز مذاکراتی صورت گرفت و این دسته از افراد با مذاکره مشکلی ندارند، در دوره‌های گذشته گاهی نتیجه مذاکرات وسوسه‌کننده بود و حتی از پیشنهاداتی که این اواخر می‌دادند یک سر و گردن پیشنهادات قبلی بالاتر بود. اما چون این نگاه بین وفاداران به انقلاب وجود داشت که آنها قابل اعتماد نیستند و خیانت می‌کنند به مخالفت پرداختند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: یک دسته از عامه مردم حقیقتا از شرایطی که در کشور وجود داشت و آزاردهنده بود ناراضی بودند، دولت‌ها در 5،6 سال اخیر اسرار داشتند که به مردم القا کنند که اگر مشکلاتی در زندگی شما وجود دارد محصول تحریم است و اگر این باب گشوده شود اوضاع بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: تحت تاثیر این القائات افکار عمومی دلبسته شد که اگر مذاکره راه حل درستی است چرا همراهی نکنند و شاید بتوان گفت رایی که رئیس جمهور آورد تحت تاثیر این باور بود که حل مشکلات با تعامل با غرب ممکن است چون وعده داده می‌شد که در 100 روز اول نتایج اقدامات و شیرینی اقدامات را مردم خواهند دید.

صفارهرندی با طرح این پرسش که در فضای پس از برجام چه اتفاقی افتاده است؟ خاطرنشان کرد: شاهد حضور هیئت‌های مختلفی بوده‌ایم و حرف‌های عجیبی رد و بدل می‌شود اما چیزی در عمل محقق نشده و حتی بنده می‌گویم بیشتر از هیچ نصیب ما شده چرا که دو میلیارد دلار هم از اموال ما برداشته شد و خسارت مضاعف به کشور وارد شد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه این گزاره را مطرح می‌کنند که برجام خیلی خوب است اما کافی نیست، گفت: برجام یک از نظر آنها باید تبدیل به برجام‌ها شود، قبلا گفته می‌شد مشکلات زیر سر صنعت هسته‌ای است اما امروز متهم به تروریسم و نقض حقوق بشر هستیم و در برجام 2 و 3 باید به دشمنان اطمینان بدهیم که دست از کارهایی که آنها ادعا می‌کنند برداریم.

صفارهرندی ادامه داد: در برجام‌های بعدی پیشنهاد می‌کنند دست از تلاش برای تجهیز ارتش برداریم، می‌گویند چرا از سیستم پدافندی موثر استفاده می‌کنید آنها بر روی هر جایی که تردید داشته باشند حمله نظامی می‌کنند حتی اگر آن نقطه بد باشد.

وی خاطرنشان کرد: در برجام 2 توقع دارند ایران خودش را خلع سلاح کند و در برجام 3 فرض بر این است که چون ایران دارای حق استراتژیک در کشورهای مجاور خودش است و سرشاخ شدن با چنین ایرانی هزینه بالایی دارد و لازم است این هزینه پایین بیاید باید قدرت ایران را قطع کرد.

مشاور کل فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: در برجام 3 می‌گویند امنیت ملی کشور به شما ارتباطی ندارد، تجانس فرهنگی با کشورهای اطراف به ما ارتباطی ندارد، تعلقات ایدئولوژیک به ما ارتباطی ندارد و نتیجه این است که ضامن تحقق برجام یک عملی شدن برجام 2 و 3 است.

صفارهرندی با اشاره به اظهارات سیف رئیس کل بانک مرکزی و طیب‌نیا مبنی بر اینکه مایل هستیم تولید کشور به سال 90 و 91 برگردد، گفت: اگر هر شخص دیگری این حرف‌ها را می‌زد می‌گفتند عاشق دولت نهم و دهم است، یعنی ما در این سالها اینقدرپس‌رفت داشته‌ایم؟

وی در پایان اظهار داشت: تا نتیجه این مرحله به درستی مشخص نشود نباید باب‌های دیگری گشوده شود، این قضیه مانند سانتریفیوژها نیست به گوییم بعد از 3 سال به حالت اول برمی‌گردد بلکه در این راه اصل انقلاب زیر سوال خواهد رفت.






برچسب ها : سیاسی  ,